Opening van de expositie Zeitgeist van Marc Bijl

Opening van de expositie Zeitgeist van Marc Bijl

Upstream Gallery presents Zeitgeist

Afgelopen zaterdag was ik bij de opening van de expositie ‘Zeitgeist’ van beeldend kunstenaar Marc Bijl (1970). De expositie bestaat uit nieuw werk met als thema de informatiemaatschappij en de kijk op de werkelijkheid. In de huidige samenleving worden feiten en de waarheid ondermijnd door een overvloed aan beschikbare bronnen en meningen. Marc Bijl gebruikt nieuwsfoto’s die hij blurt en uitvergroot waardoor het oorspronkelijke beeld vervaagt. Daarnaast worden felle kleuren gebruikt die dienen als rookgordijn. Vergelijkbaar is wellicht een bekend werk van Andy Warhol, Bellevue II. Bellevue toont een nieuwsfoto van zelfmoord slachtoffer op het trottoir. In een raster van vier banen drukte hij veertien maal dezelfde afbeelding op het doek, eindigend met een grijs vak. Door slordig te werken is het in eerst instantie ook onduidelijk – vergelijkbaar met Bijl – wat er getoond wordt. Daarnaast: hoe vaker je dergelijke gruwelijke beelden voorbij ziet komen, des te minder indruk ze maken.

De druk bezochte expositie in Upstream Gallery maakt duidelijk dat galeries een belangrijke publieksfunctie hebben. Uit onderzoek van NGA blijkt dat 40% van de galeries per week meer dan 25 bezoekers ontvangen. Helaas ervaren veel mensen een hoge drempel om een galerie binnen te stappen.