Nog geen massa-adoptie voor virtual reality (VR)
De hype die de afgelopen tijd rond virtual reality (VR) hing, heeft zich nog niet echt vertaald in massa-adoptie. Facebook probeert daar verandering in te brengen. Het bedrijf kondigde gisteren een nieuwe, goedkopere versie van zijn VR-headset aan: de Oculus Go. En topman Mark Zuckerberg zette een ambitieus doel neer: een miljard mensen kennis laten maken met VR.
Een doel dat door journalisten met een korrel zout werd genomen. Facebook heeft weliswaar meer dan twee miljard maandelijkse gebruikers en blijft in de ontwikkeling van VR investeren, maar duizend miljoen mensen die technologie laten gebruiken is van een andere orde. “Dat is wel erg ambitieus”, denkt Robert Belleman, opleidingsdirecteur van de Bachelor Informatica aan de UvA. “Maar goed, dat zijn we wel van Zuckerberg gewend.”
Kinderschoenen
Het toont wel aan dat Zuckerberg het hoogst haalbare blijft zoeken en de focus weer op VR wil krijgen. De techniek, waarbij je een bril op je hoofd zet en je je vervolgens in een andere – digitale wereld – waant, wint aan populariteit, maar moet ook concurreren met augmented reality. Dat is een andere nieuwe technologie waarvoor veel aandacht is.
Lees verder op: NOS