Bioscoopbezoek in de lift
Met de Nederlandse bioscoopsector gaat het, ondanks de sterke opkomst van streamingsdiensten, erg goed. Omdat het aantal bioscopen en bioscoopzalen de laatste jaren is toegenomen, is ook de omzet gestegen. De totale omzet is tussen 2007 en 2017 gestegen van 160 miljoen naar 302 miljoen euro. Verder is het bioscoopbezoek per inwoner met meer dan 30% gestegen in dezelfde periode. Deze groei is vooral te wijten aan de Amerikaanse films, het aandeel van Nederlandse films is juist sterk teruggelopen (CBS, 2021).
Filmbeleving
Volgens NU.nl (2019) is de groei van bioscopen te wijten aan de beleving van een filmbezoek. In de bioscoop word je gedwongen om op te letten en kun je de film niet zomaar stopzetten. Je wordt hierdoor meer in het verhaal gezogen. Het speelt bovendien mee dat bioscopen luxueuzer worden om deze beleving verder te versterken. Een voorbeeld is de ruime keuze aan speciaal bieren op het menu. Bovendien blijven de bioscoop bezoeken toch een sociaal iets, waar Netflix kijken juist meer individueel is. Het is een uitje, waarbij sprake is van voorpret. (NU, 2019).
Video on demand
Naast de traditionele bioscoopbezoeken doen ook de video on demand platformen het erg goed. Er is sprake van een exponentiele groei, waarbij de kijkminuten van de gemiddelde Nederlander tussen 2015 en 2017 verdubbeld zijn van 11 naar 23 minuten per dag. De jongere generaties zitten zelfs op 43 minuten per dag. De groei van deze sector is voornamelijk te danken aan de groei van Netflix. Dit platform is met zijn omzet van 300 miljoen euro in enkel Nederland vergelijkbaar met de omzet van de hele Nederlandse bioscoopsector (CBS, 2021).
