Behoeftenonderzoek

(Latente) behoeften van doelgroepen

In een behoefteonderzoek wordt bepaald welke (latente) behoeften de verschillende doelgroepen hebben. Daarnaast wordt onderzocht wat men er voor over heeft om deze behoeften te vervullen in termen van geld, tijd en andere investeringen. Na een behoefteonderzoek bent u beter in staat in te spelen op de steeds veranderende wensen en eisen van klanten, consumenten of bezoekers.

Met een behoeftenonderzoek kunt u inzicht krijgen in de drempels, motieven, wensen en voorkeuren van doelgroepen. Meer inzicht in deze behoeften helpt bij het ontwikkelen van passende producten en diensten. Zo wordt afname van producten en diensen gestimuleerd.

Een behoefteonderzoek wordt meestal door middel van face-to-face interviews uitgevoerd gecombineerd met kwantitatief onderzoek (schriftelijke enquête).

Behoefteonderzoek door onderzoeksbureau Bureau Lahaut met gebruik van de ‘meerwaarden’-kaartenmethode
De ‘meerwaarden’-kaartenmethode is zeer geschikt om de behoeften van de doelgroep te onderzoeken. Het onderzoeksmodel kan in alle branches worden ingezet.